söndag 24 februari 2013

Om kvinnor som är för mycket

Petra Mede ska leda eurovision och det råder det väl delade meningar om, såklart.
Hon är en kvinna man lite älskar eller hatar tror jag. För många i alla fall. Det har uppmärksammats samt problematiserats redan att hon fått frågor från journalister hur hon ska klara det när hon precis fått barn. Ingen man skulle få den frågan. Men det är inte det jag vill skriva om. Jag vill skriva om kvinnor som hon. Kvinnor som folk ogillar för att de är "för mycket". Det är nämligen en vanlig kommentar om henne. "Nä, åh jag gillar inte henne..hon är...för mycket bara".

Kvinnor och män bedöms efter olika kriterier. En man som är tjock eller ful kommer enkelt undan genom att vara charmig eller ha talang. En likadan kvinna måste ha dubbelt så mycket talang för att komma undan med att vara tjock, och då måste det ändå alltid kommenteras att hon är tjock. Att hon är cool som vågar ta plats TROTS att hon inte är så snygg. Hon blir direkt en förebild och måste uttala sig om att hon är stolt över sina kurvor. En tjock man behöver aldrig uttala sig om sin mage, huruvida han är stolt över den eller skäms. Magen är irrelevant. En kvinnlig skådespelerska som inte är vacker måste vara jättebra. Men Adam Sandler kan vara både ful och dålig och ändå då roller. Samma gäller ålder. Hur många kvinnliga skådespelerskor över 50 får huvudroller? Hur många män?

Måste man gilla Petra Mede då? Hatar man kvinnor om man ogillar henne? Näe, det beror på anledningen till att man ogillar henne.
Ogillar du Petra Mede för att hon är för mycket borde du också ogilla Jonas Gardell (är mycket, av allt) och Magnus Betnér (samma humor som Mede typ fast ännu "drygare").
Tycker du Caroline af Ugglas är dryg när hon gnäller "snälla snälla" borde du också ogilla Håkan Hellström när han kraxar falskt att Lena ska komma igen.
Skrattar du åt Rebecca Blacks låt Friday så borde du inte gilla Justin Beiber som tjatar om baby oh, baby no.
Och tycker du att Adele är cool som tar plats och visar sig TROTS att hon inte är så snygg så tycker jag att du ska börja säga samma sak om Plura. Nu är ju Adele de facto snyggare än Plura, men ni fattar vad jag menar. Ingen kommenterar Pluras utseende över huvud taget, men Adele är antingen cool eller snygg TROTS sina kurvor eller så är hon ful och borde skämmas / banta.

Sen kanske inte alla håller med mig om att just Håkan Hellström och Caroline af Ugglas kan jämföras. Och kanske inte. Jag är inte så insatt i någon av deras musik. Men jag tror ni förstår vad jag menar, och det finns många, många exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar