måndag 23 april 2012

Frågor på det?

Jag har blivit utmanad av Hanna och så här går det till:  
Vilket är det absolut värsta personlighetsdraget hos en annan människa?
Snålhet tycker jag är väldigt oattraktivt. Att vara snål är inte samma sak som att inte ha råd eller inte ha möjlighet. Man kan vara fattig men ändå givmild. Att inte vara snål betyder inte heller att man ger bort allt man äger och har eller att man sätter sig själv i andra hand hela tiden. Jag tänker mer småsnålhet. Typ, att man ber att få igen de där fem kronorna jag lånade för ett toalettbesök på stan för en vecka sedan, eller att man föreslår att man ska dela på te-påsen för att vara sparsam. Det är riktigt fult. Att inte bidra till den gemensamma kaffekassan men dricka kaffet liksom, det är fult.
Om du var ett väder, vad skulle du vara för väder och varför?
Jag är nog en lite kulen höstdag. En sådan där dag när man tycker att livet är helt okej trots vädret, för sommaren har varit fin och man kryper ihop i en cafésoffa i och hör regnet smattra. Vädret är lite melankoliskt, men inte ledsamt. Inbjuder till eftertanke, samkväm, lugn och förtroliga samtal. Det skriker inte, det höjer inte rösten, det finns inget tvång.
Vilket är det fulaste ordet i det svenska språket?
Gotter. Ett gammaldags ord för godis, eller godsaker. Jag tycker det låter så himla fult bara. Även om betydelsen är positiv. Folk som säger ”gott gotti gott gott” vill jag slå i ansiktet. Skinka är inget vacker ord heller.
Vilket år tror du att jazzbyxor i glansigt tyg blir mode igen?
Alltså, det är ju typ mode nu, fast utan utsvängningen. Hmm, jag kan tänka mig att det inte dröjer jättelänge, men att det kanske främst blir träningskläder, om än trendiga sådana. Kanske i nån metallicfärg. Jag säger 2013 faktiskt. Jag ser det inom snar framtid. Om det går ett varv till så att säga, då säger jag 2023.
När blir man vuxen, egentligen?
När man tar ansvar för sig själv och sina åtaganden. Man är vuxen när man gör det man måste trots att man kanske inte tycker att det är roligt. När man gör det för andras skull, eller för samhällets skull. Vuxenheten smyger sig på en. Generellt skulle jag säga att man är vuxen när man klarar sig själv utan skyddsnät bestående av familj eller någonting familjeliknande.
För övrigt är man vuxen när man går hem för att det finns en dag imorgon också.
Hur känns det när man är kär i någon?
Om kärleken är besvarad är det en blandning av trygghet och spänning man aldrig annars känner. Den omedelbara förälskelsen bringar pirr i magen, hjärtklappning och fixering av tankarna. När kärleken är mer mogen är det en skyddsutrustning mot omgivningen. Det är en snuttefilt i natten och en längtan efter närhet, fysisk och mental, med just den personen. Det är en värme i magen, som när man druckit en varm kopp te. Bör ej förväxlas med attraktion, även om de ofta kommer hand i hand.
Vilket är ditt bästa barndomsminne?
Jag har nog inte ett minne från någon isolerad specifik händelse. Jag har några riktigt bra från högstadiet när vi hade någon rolig konsert (gick i musikklass) eller luciatågen vi gjorde ute på företag och arbetsplatser. Jag minns när jag gick i typ femman och jag och min kompis lekte i min vårvackra trädgård. Vi lekte Nalle Puh. Det var fint.
Vilken fiktionell karaktär identifierar du dig mest med och varför?
Trots att vi egentligen är rätt olika identifierar jag mig med Scarlett O’Hara. Hon har en styrka jag känner igen, att när man tror att man är knäckt så visar man sedan för sig själv att man inte alls är det. Hon är också rätt envis med att få sin vilja igenom. Liksom hon har dels en längtan att vara en ”fin dam” samtidigt som jag vägrar anpassa mig till de krav som samhället ställer på en kvinna. Det är jag stolt över.
Tror du att du bloggar om tio år?
Ja, jag tror jag har en bitter mammablogg.
Vad gör dig riktigt trött på mänskligheten?
Nazismens framfart i Europa. Hatet mot muslimer och Tea-party rörelsen.
Vad är det bästa som har hänt dig idag?
Idag? Jag vaknade av att min kille kom hem till mig på morgonkvisten. Och jag hittade choklad i väskan. Man får vara glad för det lilla!
Dock, haha, jag kan verkligen inte tagga 11 personer med blogg. Så alla som läser: detta är en uppmaning att göra samma sak!
Jag vill veta:
Vad har du på dig idag?
Vad har du ätit idag?
Tror du på någon gud eller högre makt?
Vad ville du bli när du var liten?
Vad har du döpt/vill du döpa dina barn till?
Hur upplevde du högstadiet?
Vad stör du dig på mest i hela världen?
Finns kärlek egentligen?
Vilken fiktionell karaktär identifierar du dig med?
När var senast du skrattade?
Vad ser du om du tittar till höger?
Viktoria, Jenny, Gabriella och alla ni andra. Kom igen!

"Each tagged person must answer the 11 questions given to them by their “tagger” and post it on their blog. Then, choose 11 new people to tag and link them in your post. Create 11 new questions for the people you tag to answer. Do not tag back to the person who has already tagged you."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar