söndag 15 juli 2012

Livsnjutare (varning för förakt)

Jag får allergiska reaktioner av vissa ord, och livsnjutare är ett av dem.
Vad är egentligen en livsnjutare? Jag tror att de flesta tänker på en "skön kille", även om de såklart lika gärna kan vara en tjej. Jag hyser ju även som bekant ett stort förakt mot så kallade sköna killar.

Om man bildgooglar livsnjutar kommer (förutom 90% bilder på hundar och katter) dessa bildgrupper upp:
-Gubbar/Killar med öl
-Gubbar/Killar på båt
-Gubbar/Killar i badtunnor
-Plura

Tycker det är en ganska bra sammanfattning av vilken typ av människor det är som kallar sig för livsnjutare. Nämligen lite halvsunkiga, bröliga, snusprilliga, lågutbildade män. De kan vara från 18 år och uppåt. På stan ser man dem lite rödnackade och glansiga på någon uteservering med några ölglas (av dem aldrig kallade öl, utan alltid bira, bärs, storstark eller ett par kalla). De kallar frun eller flickvännen för regeringen. Om de är yngre ser man deras bilder på facebook, där de oftast lägger upp bilder på någon som däckat på senaste fylleslaget, eller på någon med en öl i solen. Bildtexten är alltid "livsnjutarn".

Det finns en annan sorts livsnjutare också. Det är överklassdamen eller gubben. Som efter att ha spenderat någon sommar i ett hus i Italien älskar att klaga över svenskarna. "Svenskar kan inte njuta. Svenskar är så stela. I Itaaaalien är alla så treeeevliga och vaaaarma! I Itaaaalien njuuuuter man alltid med ett glas viiiiin till maaaaten. Den goda maaaaten." Amelia Adamo är en sån tant. Såna tanter läser böcker som heter "att njuta som en italienare" och de har alltid ett såntdär sje-ljud som man har när man säger "kärna" när de säger choklad.

Jag har studerat dessa två typer på nära håll. Man möter dem här och var och de kan se ut som vilka som helst. Varför föraktar jag dem då? Nej det gör jag ju inte egentligen, inte på allvar (man måste alltid säga så annars kommer nån liten besserwisser och påpekar hur fördomsfull jag är) men jag blir så himla.....provocerad! Provocerad över deras jävla njutande. Vad hände med ert lutheranska arv, människor?! Här njuter vi minsann inte hur som helst? Här är det kallt och jävligt och in the words of legenden Povel Ramel: Livet är ett helvete!

Ni måste bara gå in HÄR förresten! Man kan lära sig bli en livsnjutare! Möjligheten för oss alla stela svenskar....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar